Silk Race is een keihard gezelschapsspel voor leiders

Silk Race is een keihard gezelschapsspel voor managers, leiders, directeuren en bestuurders, opgebouwd uit competitieve en interactieve leerinterventies rond managementvraagstukken. Eeuwenoude ervaringen en de nieuwste inzichten over managementdilemma’s en organisatievragen worden er in een reeks enerverende, zelf te kiezen leermomenten samengebracht.

Silk Race is een confronterende bewustwording van de vaardigheden, kenniselementen en gedragscomponenten die er toe doen voor managers, leiders en bestuurders.

Silk Race daagt teams uit de succesvolste kamelenkaravaan op de Zijderoute te organiseren. Deelnemers worden spelenderwijs bestormd door managementvraagstukken. Welke strategie en route stippelen we uit? Hoe managen we de risico’s en waar zitten de kansen? Wie brengt de zijde het snelst van China naar Venetië? Welk team maakt de grootste winst? Welk teamlid ontpopt zich als de geboren leider? Draait het om discipline of avontuur? Doen morele dilemma’s ertoe? Hoe laat je een kameel draven?

Silk Race is een business game waar denken, leren, verbeelden, verdiepen en mooie verhalen vertellen, de reisgenoten zijn.

Silk Race is voor iedereen die regelmatig te maken heeft met leiderschapsuitdagingen en managementvraagstukken. De game kan worden gespeeld in de boardroom of bestuurskamer, op de fabrieksvloer of in de bouwkeet, door projectteams of procesmanagers.

Silk Race is een eigentijdse business game, die inspeelt op de grootste trend in de mondiale economie: de Nieuwe Zijderoute. Het managementspel – geïnspireerd door ‘De Spelende Mens’ – is gebaseerd op een bundeling van kennis en ervaring met verandermethoden, organisatieontwikkeling en andere bedrijfskundige vraagstukken die door Casper Jansen met zijn bedrijven, 1-2 Think Logical en BIG ‘Business Ixperience Games’, in de afgelopen 20 jaar is opgedaan bij tientallen kleine en grote organisaties.

De spelende mens
Silk Race heeft de vorm van een handelskaravaan zoals die sinds mensenheugenis heen en weer trokken tussen China en Europa. Een karavaan bestond uit honderden deelnemers, met een veelvoud aan taken. En soms wel meer dan duizend kamelen en andere lastdieren om zijde en andere handelswaar te vervoeren.

Een karavaan, eenmaal op weg, was een wereld in het klein; een micro-kosmos in beweging. Een professioneel gemanaged supply chain proces, op weg om organisatiedoelen te realiseren zoals het tevredenstellen van de opdrachtgever, het plezieren van aandeelhouders en het gemotiveerd houden van expeditieleden.

In volle ernst wordt ‘de spelende mens’ in de deelnemers wakker gemaakt. Ze leren het vak van kameeldrijvers onder de knie te krijgen en om te gaan met de diep menselijke reactie om bij problemen ‘de andere kant op te kijken’, terwijl dat de zekerste manier is om een karavaan – of een bedrijf – om zeep te helpen. Verder worden de leden van de karavaan onder meer bijgespijkerd in de techniek van het onderhandelen met struikrovers die het gemunt hebben op hun geld of hun leven. Ook raken ze vertrouwd met het vertellen van een meeslepend verhaal bij een dip of om het gezelschap voor te bereiden op zandstormen, lawines of oases zonder water.

Leerinterventies, noemen we deze inhoudelijke vraagstukken ook wel. We hebben een heel scala beschikbaar en bij elke Silk Race die we spelen, bepalen we – samen met de opdrachtgever en afhankelijk van de organisatie- en leerdoelen – welke interventies we in zetten. Dat kunnen er drie zijn. Of acht. Gestandaardiseerd maatwerk noemen wij dat. En wilt u iets ‘buiten de kaart’: geen probleem natuurlijk. We maken het met plezier op maat, exact afgestemd op uw behoefte.

De Silk Race leerinterventies behelzen onder meer de volgende thema’s:

    • Ontwikkelen van visie en strategie
    • Vertalen van visie en strategie en het vertalen hiervan naar concreet beleid
    • Scenarioplanning
    • Risicomanagement
    • Framing
    • Storytelling
    • Teamontwikkeling
    • Conflicthantering
    • Onderhandelen
    • Besluitvorming
    • Leiderschap
    • Ethiek en integriteit
    • Verandermanagement
    • Customer Journey

Regelmatig publiceren wij een blogpost over de Silk Race onder de noemer ‘Polog’. Hieronder vindt u een overzicht van de meest recente Pologs en Zijdelinks blogs: