De omgekeerde speelgoedketen
Op dinsdag 2 februari mochten we in Volendam aan de slag met een business game voor medewerkers uit de supply chain organisaties van Bart Smit en Intertoys. Met 32 deelnemers was het een volle bak en nadat deelnemers nader kennis met elkaar hadden gemaakt kon het startsein worden gegeven.
Allereerst verzorgde Casper Jansen een inleidende presentatie over ontwikkelingen in retail supply chains. In een notendop: meer complexiteit, grotere turbulentie, volop onzekerheid (disruptie), een grotere behoefte aan service, betrouwbaarheid en kwaliteit en enorme druk op kosten. En dat alles in de context van ontwikkelingen rondom omnichannel en klantgestuurde logistieke ketens. Zie hier de complexe puzzel waar de retailer vandaag de dag voor staat. Een vraagstuk dat niet op te lossen is met ‘oude antwoorden’ en dus hoogste tijd voor een paradigmashift.
Met die boodschap konden de deelnemers aan de slag in de game. Centrale thema’s daarbij waren onder meer slim samenwerken, omdraaien van de keten van push naar pull, stroomlijnen van de keten en centraal stellen van de klant. Na de altijd lastige start in zo’n game gingen de deelnemers al snel met veel inzet en enthousiasme aan de slag om een optimale dienstverlening aan de klant te leveren. Dat was nog geen sinecure want de game speelde zich af in drie verschillende ruimtes zodat er veel gelopen en met vrachtwagens gereden moest worden om de keten sluitend te krijgen.
Na een korte evaluatie, een uitleg over het toepassen van visueel management voor het stroomlijnen van de keten en een speedcollege over de randvoorwaarden voor een succesvolle samenwerken kon er worden gewerkt aan het realiseren van de nodige verbeteringen in proces en organisatie. En met succes want in de tweede ronde ging het steeds beter. Een verdubbeling van de uitlevergraad, kortere leadtimes en klanten waar het faillissement toch nog kon worden afgewend omdat er uiteindelijk voldoende kon worden uitgeleverd. Na de evaluatie en een speedcollege over de toepassing van principes van ‘continu verbeteren’ (analyse takttijd, wegnemen verspillingen, ritme in de keten, met klant in gesprek over forecasting data) kon er worden gestart met het realiseren van een set van verbeteringen om de laatste speelronde mee in te gaan.
Dat het doorvoeren van rigoreuze veranderingen in korte tijd lastig is, werd eens te meer duidelijk. Gelukkig werd er ingegrepen dat de CEO van dienst en kon de organisatie toch weer op scherp worden gezet. Ronde 3 werd daarmee verreweg de beste speelronde. Rust op de werkvloer, betere afstemming met klanten, een gebalanceerde voorraad en een behoorlijk gestroomlijnde keten zorgden voor een winstgevend resultaat!

‘Het lint’ als voorbeeld van visueel management
De bijeenkomst werd afgesloten met een uitgebreide evaluatie waarbij ook de vertaalslag van de ‘lessons learned’ uit de game naar de eigen werkplek werd gemaakt. Werk aan de winkel.
Wij kijken terug op een geslaagd evenement zeker ook omdat we van opdrachtgevers en deelnemers zeer enthousiaste en positieve reacties kregen op onze speedcolleges, de business game en onze aanpak. Met een smakelijke verrassing in de kofferbak (dank Bart Smit!) konden we moe en voldaan weer op weg naar ons volgende ‘game avontuur’.